دردسرهای پانسیون های بدون مجوز در تهران

تهران- ایرنا- چمدانش را بسته و عزمش را جزم کرده تا به رویاهایی که در سر می پروراند رنگ واقعیت بخشد، با هزار امید و آرزو برای تحصیل یا کار پا در کلانشهری می گذارد که بیشتر هم سن و سالانش تلاش می کنند برای رسیدن به آرمان ها و آرزوهایشان به آنجا بیایند.
کد خبر: 81744639 | تاریخ خبر: 11/06/1394 - 9:54
افراد زیادی به واسطه وجود جاذبه هایی که در کلانشهرها به خصوص در پایتخت وجود دارد برای پیدا کردن کار مناسب یا پیشرفت در شغل مورد علاقه خود به تهران سفر می کنند.
بسیاری از آنان برای یافتن سرپناهی امن و اسکان، پانسیون های خصوصی را برای خود برمی گزینند غافل از اینکه این پانسیون ها فاقد مجوزهای لازم برای فعالیت بوده و به دنبال آن سو استفاده هایی از سوی مسوولان و افراد سودجو صورت گرفته و پول های زیادی را به جیب می زنند.
پانسیون های بدون مجوز تاکنون مشکلات زیادی برای دانشجویانی که دانشگاه هایشان تعهدی در قبال اسکان آنان ندارند و افرادی که به منظور کار به تهران سفر می کنند ایجاد کرده اند.
برخی افراد سودجو با اجاره کردن ملک در نقاط مختلف تهران با گذاشتن چند تخت دو طبقه در هر اتاق و یک گاز و یخچال در آشپزخانه هر طبقه مکانی را با عنوان پانسیون بدون دریافت مجوز تاسیس می کنند در حالی که مسوولان و متوالیان امر از وجود آنها بی اطلاع اند و هیچگونه بازرسی و نظارتی بر کار آنها صورت نمی گیرد.
دختران شهرستانی آدرس این پانسیون ها را از طریق اینترنت یا به واسطه دوستانی که در تهران دارند پیدا می کنند و در آنجا ساکن می شوند.
مسوولان این پانسیون ها وقتی می بینند افراد زیادی ناگزیرند برای یافتن سرپناه در آنجا ساکن شوند یک تخت خواب را در اتاق هایی که در بیشتر مواقع هشت تا 10 نفر در آن ساکن می شوند با قیمت بالا اجاره می دهند.
لیلا دختر جوان شهرستانی دارای مدرک کارشناسی معماری چند سالی است برای کار به تهران آمده و تاکنون در پانسیون های متعددی ساکن شده است خاطرات بدی از بی نظمی، کثیفی، نحوء برخورد بد مسوولان شیفت و کلاهبرداری و پلمب پانسیون ها دارد.
وی در خصوص مشکلات پانسیون ها به گزارشگر ایرنا گفت: پانسیون های زیادی بدون مجوز فعالیت می کنند که وقتی برای اجاره اتاق به آنجا مراجعه می کنیم و از آنها می خواهیم مجوز خود را نشان دهند آنها مجوزی که مدت اعتبارش به پایان رسیده را ارائه می دهند و می گویند که درخواست تمدید داده ایم و بزودی آن را دریافت می کنیم.
لیلا افزود: بسیاری از افراد با اعتماد به حرف مسوولان پانسیون ها و با امید به اینکه این خوابگاه ها در نظارت ارگان های دولتی قرار دارند حاضر به ساکن شدن در آنجا می شوند.
وی گفت: برخی از پانسیون ها که به دلایلی پلمب می شوند مالکان آنها پانسیون دیگری را بدون مجوز راه اندازی می کنند و افرادی نیز بدون توجه به مجوز در این اقامتگاه ها ثبت نام می کنند.
لیلا در مورد یکی از تلخ ترین خاطراتش از پانسیون های تهران گفت: بعد از مراجعه و مشاهده مجوز و پرسیدن هزینه های اسکان با پرداخت 200 میلیون ریال ودیعه در یکی از این پاسیون ها ساکن شدم، چند ماه بعد موسس پانسیون به آنجا مراجعه کرد و مدعی شد مسوول شیفت ودیعه ها و اجاره بهاء ساکنان را به او نداده به همین دلیل از وی شکایت کرده است.
وی افزود: چند روز بعد با مراجعه ماموران مسوول شیفت دستگیر و پانسیون پلمب شد.
* خودداری از پس دادن ودیعه و اجبار برای اسکان در پانسیون
بنا به اظهار لیلا موسس پانسیون بعد از پلمب شدن آنجا به ساکنان گفت که نمی تواند پول های ودیعه آنان را پس دهد و افراد می توانند به جای پول هایی که به عنوان ودیعه به او داده بودند در پانسیون دیگری که او به تازگی با نام دیگری تاسیس کرده ساکن شوند.
وی افزود: ساکنان پانسیون مزبور که از پنج میلیون ریال تا 250 میلیون ریال بابت ودیعه به مسوول آن داده بودند ناگزیر شدند برای رسیدن به پول های خود به خوابگاه دیگری که او تاسیس کرده بود نقل مکان کنند.

* پانسیون های فعال با مجوزهای بی اعتبار
این ساکن پانسیون های تهران با بیان اینکه موسس پانسیون با همان مجوز قبلی که اعتبارش به پایان رسیده بود پانسیون دیگری را راه اندازی کرد گفت: طولی نکشید که با تبلیغات گسترده مسوولان پانسیون ظرفیت آنجا تکمیل شد.
لیلا افزود: افراد جدید باز هم با ودیعه پنج میلیون ریال به بالا و اجاره بهای دو میلیون ریال تا سه میلیون و 500 هزار ریال در اتاق های دو تا هشت تخته این پانسیون ساکن شدند.
وی تصریح کرد: چند ماه بعد که برخی ساکنان برای ترک پانسیون ودیعه های خود را درخواست کردند مدیر پانسیون به آنها گفت که پولی ندارد پرداخت کند و آنها می توانند به ازای ودیعه های خود بدون اجاره بها در آنجا بنشینند و دوباره به این شیوه افراد را قانع کرد که در آنجا بمانند.
لیلا افزود: 9 ماه بعد از تاسیس پانسیون صاحب ملک به آنجا آمد و شکایت نامه ای را به ما نشان داد و گفت: این آقا قرار بود بابت این ملک یک میلیارد ریال ودیعه و ماهانه 200 میلیون ریال بابت اجاره بهاء به من پرداخت کند ولی تاکنون نه تنها ودیعه را کامل پرداخت نکرده در این مدت به من اجاره ای نداده است.
وی تصریح کرد: وکیل مدافع مالک ساختمان بدون ارائه حکم تخلیه از ساکنان خواست آنجا را ترک کنند.
لیلا افزود: صاحب ملک که با خواهش و تمنا ساکنان روبرو شد به شرط افزایش اجاره بهاء اجازه داد تا یکی دو ماه که مکان دیگری را برای اسکان پیدا کنیم در آنجا بمانیم ولی بعد از دو هفته برق به علت بدهی قطع شد.
این ساکن پانسیون تصریح کرد: بالاخره با افزایش اجاره بهاء و تحمل دشواری های آن دو ماه در پانسیون ماندیم و از مسوول خوابگاه که متواری شده بود شکایت کردیم ولی بعد از گذشت یکسال تاکنون شکایتمان به نتیجه نرسیده است.

* کلاهبرداری مسوول پانسیون از ساکنان
الناز یکی دیگر از ساکنان این پانسیون در تهران گفت: من نیز شرایطی شبیه لیلا دارم و بعد از سال ها کار در تهران توانسته بودم 140 میلیون ریال پس انداز کنم و به علت اینکه توانایی پرداخت اجاره را نداشتم همان پول را به عنوان ودیعه به مسوول پانسیون دادم تا بتوانم در یک اتاق دو تخته بدون دادن اجاره بهاء زندگی کنم ولی متاسفانه این فرد کلاهبردار از آب درآمد و تمامی پس انداز سال ها کار مرا گرفت و متواری شد.
وی که از این اتفاق بسیار ناراحت است تصریح کرد: هیچ نظارتی بر پانسیون ها نمی شود و افراد با مجوزهایی که اعتبار آنها به اتمام رسیده به بهانه اینکه درخواست تمدید مجوز را به سازمان گردشگری داده ایم و به زودی مجوز تمدید می شود پول های زیادی از دختران شهرستانی می گیرند و متواری می شوند.
الناز افزود: از این دست خوابگاه ها در تهران زیاد است بسیاری از این پانسیون ها تابلو ندارند و وقتی افراد دلیل نبود تابلو را می پرسند مسوولان آن می گویند: برای امنیت دانشجویان تابلو نصب نمی شود تا کسی نفهمد اینجا خوابگاه است و مزاحم شود.
وی تصریح کرد: برخی افراد به علت اینکه بیشتر پانسیون ها از لحاظ نظافت یا فضای اتاق ها شرایط نامناسبی دارند فقط به ظاهر خوابگاه ها نگاه می کنند و بدون توجه به مجوز آنجا ثبت نام می کنند.

* بالا بودن اجاره بهای پانسیون های مجوز دار
مریم یکی از ساکنان پانسیونی در تهران نیز گفت: تعداد پانسیون های مجوزدار تهران محدود بوده و اجاره بهای آنها از دیگر پانسیون ها بالاتر است.
وی افزود: بدلیل پایین تر بودن قیمت این پانسیون ها نسبت به پانسیون های مجوزدار و محدودیت های موجود بسیاری افراد با پذیرش ریسک به سراغ این پانسیون ها آمده و ساکن می شوند.
مریم گفت: پانسیونی در یکی از مناطق مرکزی تهران بدون مجوز تاسیس شده بود که مسوول آن به مراجعه کنندگان می گفت: در حال دریافت مجوز هستیم و مراجعه کنندگان به خاطر نوساز بودن ساختمان، فضای مناسب و اینکه اجاره بهای آنجا پایین تر از اجاره پانسیون های مجوز دار بود قبول می کردند در آنجا ساکن شوند.

* گاز گرفتگی در پانسیون به علت نشت گاز
مریم بابیان اینکه از گاز موتورخانه و شوفاژ خانه رستوران که زیر ساختمان این خوابگاه قرار داشت برای سیستم گرمایش استفاده می شد افزود: به علت عدم تناسب سیستم گازکشی با فضای ساختمان، گاز از لوله نشت می کرد و کسی متوجه نبوده و اغلب ساکنان دچار سردرد و تهوع می شدند تا جایی که نشت گاز آنقدر زیاد شد که هفت نفر دچار مسمومیت شدید با گاز منواکسید کربن شدند.
وی افزود: بعد از اینکه مصدومان به بیمارستان منتقل شدند نیروهای آتش نشانی برای بررسی به پانسیون آمدند و به علت نشت شدید گاز و احتمال خطر انفجار و خفگی به مسوول خوابگاه هشدار دادند که هر چه زودتر باید خوابگاه تخلیه شود.
مریم گفت: برای اینکه ساکنان دچار گاز گرفتگی نشوند مجبور بودند تاصبح در آستانه در بنشینند که مبادا دچار گاز گرفتگی شوند.
وی افزود: مسوول پانسیون با گذشت یکماه از این واقعه سیستم گازرسانی آنجا را درست نکرد و در این مدت مدام ساکنان دچار مسمومیت می شدند و به همین دلیل آنان از مسوول خوابگاه شکایت کردند و خوابگاه پلمب شد.
مریم گفت: بعد از پلمب شدن پانسیون مزبور مسوول آنجا دوباره پانسیون دیگری را بدون مجوز در میدان هفت تیر تاسیس کرد.

* تعریف پانسیون و تفاوت آن با پانسیون های پایتخت
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در خصوص پانسیون ها گفت: پانسیون یکی از انواع واحدهای اقامتی است که فضا و خدمات اقامتی آن نسبت به مهمانپذیرها محدودتر بوده اما از لحاظ کیفیت خدمات می تواند تا حد یک مهمانپذیر ارتقاء یابد.
ولی تیموری افزود: پانسیون ها بدلیل این که تنوع خدمات کم تری دارند و دارای فضای کوچک تر هستند معمولاً ارزان تر از مهمانپذیرها می باشند.

* تفاوت خوابگاه های دانشجویی با پانسیون های گردشگری
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: خوابگاه های دانشجویی براساس نیازهای خاص دانشجویان با امکاناتی مانند کتابخانه و سالن مطالعه ایجاد می شود و همانطور که می دانید مجوز آن را وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری صادر می کند در حالی که پانسیون های گردشگری ضرورتاً این امکانات را نداشته و با توجه به نیاز متقاضیان آن یعنی گردشگران یا مسافران برای مدت محدود تری ایجاد می شود که دارای امکاناتی نظیر تخت، سرویس بهداشتی مرکزی، آشپزخانه یا بوفه غذاخوری ،حمام مرکزی و غیره می باشد.
تیموری با بیان اینکه دیده شده دانشجویان نیز در این واحدها اقامت می کنند تصریح کرد: باید حداقل 60 درصد از ظرفیت اقامت پانسیون ها به مسافران و گردشگران تخصیص داده شود تا بتوان آن را پانسیون گردشگری نامید و برای آن مجوز فعالیت صادر کرد.

* وجود 221 پانسیون گردشگری در کشور
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با بیان اینکه 221 واحد پانسیون باسه هزار و 80 اتاق و ظرفیت 13 هزارو 418 تخت در کشور وجود دارد افزود: نیمی از پانسیون های گردشگری در تهران، 30 درصد از آنها در خراسان رضوی و باقی آن در 9 استان دیگر واقع شده است.

* آیین نامه پانسیون های گردشگری تا یک ماه دیگر ابلاغ می شود
تیموری با بیان اینکه تاکنون ضوابط و دستورالعمل مدونی برای مراکز اقامتی نظیر پانسیون ها، هتل آپارتمان ها و سفرخانه های سنتی وجود نداشته تا براساس آن استاندارد سازی صورت گیرد، گفت: ضوابط پانسیون های گردشگری برای تخستین بار در کشور در حال تهیه و تدوین است.
وی افزود: ضوابط و مقررات پانسیون ها تابع آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها مصوب 13 اردیبهشت ماه 1368 و اصلاحات بعدی سال 10 مرداد 1384 است و آیین نامه جدید درحال تصویب و تا یک ماه دیگر ابلاغ می شود.
تیموری گفت: از شش ماه قبل که به عنوان مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری منصوب شدم تصمیم گرفتم برای تمامی مراکز اقامتی ضوابط و دستورالعمل خاصی را تهیه و تنظیم کنم تا براساس آن استاندارد سازی اصولی صورت گیرد.

* درجه بندی پانسیون های گردشگری
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: پانسیون های گردشگری براساس الزامات و ضوابط موجود به یک تا سه ستاره درجه بندی می شود.
تیموری تصریح کرد: پانسیون ها به علت نوع کاربری و افزایش روز شب های اقامت نسبت به سایر اقامتگاه ها ارزانتر هستند.
وی با استناد به تعریف پانسیون که حداکثر 60 درصد از ظرفیت آن به دانشجویان باید اختصاص یابد افزود: در عمل برخی از این پانسیون ها به طور کامل به دانشجویان اختصاص یافته و پانسیون به خوابگاه تبدیل شده است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: در سال های گذشته تفاهم نامه ای بین وزارت علوم و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه پانسیون ها به امضا رسیده که براساس آن مقرر شده صدور مجوز و نظارت بر فعالیت پانسیون ها از طریق سازمان گردشگری و امور مربوط به خوابگاه های دانشجویی از طریق وزارت علوم انجام شود.
تیموری افزود: با توجه به پایان مدت اعتبار تفاهم نامه یاد شده در حال رایزنی برای تنظیم یک برنامه اجرایی در این زمینه هستیم.
وی تصریح کرد: تاکنون ضوابط فنی، کیفی و خدماتی قابل استنادی در مورد پانسیون های گردشگری وجود نداشته و وقتی ضوابط خاصی نباشد نمی توان ارزیابی و نظارت درستی از پانسیون ها داشت.
تیموری با بیان اینکه برای جلوگیری از اعتراض ها و مشکلات از تشکل ها دعوت شد تا بر روی ضوابط نظر بدهند افزود: از ارزیاب ها نیز دعوت کردیم تا نظرات و پیشنهادات خود را از نظر فنی، تجهیزات ساختمانی و کیفیت عنوان کنند.

* الزامات اجرایی پانسیون های گردشگری
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: مدیران پانسیون ها ملزم هستند مجوز تاسیس پانسیون و تعرفه هایی که از سوی اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری به آنان ابلاغ شده را در مکان هایی که در معرض دید مراجعه کنندگان است نصب کنند.
تیموری افزود: براساس دستورالعمل در دست تدوین پانسیون های گردشگری مدیران یا بهره برداران نمی تواند مبلغی را بابت رهن یا ودیعه از مسافر یا مهمان خود دریافت کند.
وی گفت: نرخ های مصوب پانسیون ها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و تشکل حرفه ای مراکز اقامتی هر ساله از اول دی ماه تعیین و به مدیران پانسیون ها ابلاغ می شود.
تیموری تصریح کرد: در دستورالعمل در دست تدوین پانسیون های گردشگری مقررات و ضوابطی در خصوص شستشو، خشک کردن لباس، وظایف میهمانان، وظایف مدیران در قبال بیمار شدن میهمان و جلوگیری از شیوء بیماری آمده است.
وی اعتبار پروانه بهره برداری از اماکن اقامتی را سه سال اعلام کرد و افزود: در صورتی که بهره بردان بدون تمدید مجوز به فعالیت خود ادامه دهند تخلف محسوب می شود و با تشکیل کمیسیون در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و رای صادر شده نسبت به تمدید درجه یا اخطار و در مواردی پلمپ واحد اقدام می شود.
*میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مرجع رسیدگی به تخلفات پانسیون ها است
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرجع رسیدگی به تخلفات پانسیون ها است افزود: استفاده کنندگان از پانسیون ها در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانند مراتب را به این اداره کل انعکاس دهند و در صورتی که به شکایت آنان رسیدگی نشد یا زمان رسیدگی به تخلف طولانی شد می توانند به اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری مراجعه کنند و به ما اطلاع دهد تا خود مستقیما وارد عمل شویم.

* سامانه الکترونیکی نظارت بر تاسیسات گردشگری ایجاد می شود
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با بیان اینکه سامانه الکترونیکی نظارت بر تاسیسات گردشگری در حال آماده شدن است افزود: با راه اندازی این سامانه زمینه مشارکت مردمی نظارت و بازرسی از پانسیون های گردشگری افزایش می یابد.
تیموری گفت: براساس آیین نامه ایجاد اصلاح، تکمیل و درجه بندی تاسیسات گردشگری، یکی از وظایفی که قانون برای ما مشخص کرده نظارت بر پانسیون ها است.
وی با بیان اینکه این نظارت ها در دو سطح از سوی ادارات کل استانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری صورت می گیرد افزود: این نظارت منوط به دوره یا زمان خاصی نیست و علاوه بر نظارت های دوره ای محسوس باید به صورت نامحسوس هم انجام شود.
تیموری گفت: اداره کل نظارت در ستاد مرکزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به عملکرد نظارتی استان ها پرونده هایی که در خصوص نظارت و بازرسی است را بررسی می کند و برای اینکه مطمئن شویم نظارت به درستی انجام می شود به صورت تصادفی دو پانسیون را انتخاب و برای نظارت به آنجا می رویم.

گزارش از : راضیه زمانی دهکردی

تهرام**7364/1831
انتهای پیام /*
/ 0 نظر / 4 بازدید